در حال بارگذاری فایل ...
اپ گروه وکالت اربابیدسترسی آسان‌تر

دعاوی کیفری

 

... جرمی آنی تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها

رای وحدت رویه جدید هیات عمومی دیوان عالی کشور

در جلسه روز ۳۱ خرداد هیأت عمومی دیوان عالی کشور، اختلاف آراء دو شعبه دادگاه تجدیدنظر موجب تشکیل جلسه و صدور رأی وحدت رویه شد. در یک پرونده، شعبه هشتم دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی با اعتقاد به اینکه «جرم موصوف از جرائم مستمر است که از زمان آغاز فعالیت تجدیدنظر خواندگان شروع و به طور مستمر تاکنون ادامه داشته»، حکم دادگاه بدوی مبنی بر آنی بودن این جرم و شمول مرور زمان تعقیب نسبت به آن را نقض کرده بود.

اما در پرونده‌ای دیگر، شعبه هشتم دادگاه تجدیدنظر استان البرز، با «آنی دانستن بزه تغییر کاربری اراضی» اعلام کرده بود که «با تحقق رکن مادی این جرم، یعنی تغییر کاربری اراضی موضوع این قانون بدون اخذ مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون مذکور مانند ایجاد بنا، برداشتن یا افزایش شن و ماسه، گودبرداری و نظایر آن که بنا به تشخیص اداره جهاد کشاورزی تغییر کاربری محسوب می‌گردد، بزه موضوع ماده ٣ قانون مذکور در سال‌های مذکور تحقق یافته است.

نهایتا هیأت عمومی دیوان عالی کشور، با اکثریت آراء اعضای حاضر، این جرم را آنی و قابل شمول مرور زمان دانسته و رأی شعبه هشتم دادگاه تجدیدنظر استان البرز را تأیید نمود.

 

...مجازات دروغگویی خواستگار

مجازات دروغگویی خواستگار در رابطه با تجرد چیست؟

هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال ان فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از ان‌ها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم می‌گردد.

فصل نوزدهم قانون مجازات اسلامی به جرایم بر ضد حقوق تکالیف خانوادگی می‌پردازد.

ماده ۶۴۳ بیان می‌دارد هرگاه کسی عالما زن شوهردار یا زنی را که درعده دیگری است برای مردی عقد نماید به حبس از شش ماه تا سه سال یا از سه میلیون تا هجده میلیون ریال جزای نقدی و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود و اگر دارای دفتر ازدواج و طلاق یا اسناد رسمی باشد برای همیشه از تصدی دفتر ممنوع خواهد گردید.

ماده ۶۴۴ می‌افزاید کسانی که عالما مرتکب یکی از اعمال زیر شوند به حبس از شش ماه تا دو سال و یا از سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شوند.

۱- هر زنی که در قید زوجیت یا عده دیگری است خود را به عقد دیگری درآورد در صورتی که منجر به مواقعه نگردد.

۲- هر کسی که زن شوهردار یا زنی را که در عده دیگری است برای خود تزویج نماید در صورتی که منتهی به مواقعه نگردد.

 

ماده ۶۴۷ تصریح می‌کند چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل: داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال ان فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از ان‌ها واقع شود مرتکب به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محکوم میگردد .

 

 

...تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی کتاب پنجم تعزیرات مصوب ۱۳۷۵

زنانی که بدون حجاب  شرعی در معابر وانظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دوماه ویااز پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد، قابل ذکراست مطابق با تغییرات میزان جزای نقدی مصوب هیأت  وزیران در اسفند سال ۱۳۹۹جزای نقدی جرم مذکور از دویست هزار تومان الی یک میلیون تومان افزايش  پيدا کرده است

 

 

...مجازات پخش کردن فیلم عروسی

مجازات شخصی كه فیلمی از مجلس عروسی دیگران را در فضاي مجازي پخش کند، چيست؟

هر کس به وسیله سامانه های رایانه ای یا مخابراتی صدا یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی دیگران را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی از ۵ میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد .

 

...مجازات نوشيدن مشروب

مجازات شُرب خَمْر يا نوشيدن شراب و هر نوع ماده مست كننده، ٨٠ ضربه شلاق است.

اگر حد شرب خمر سه بار در مورد كسي اجرا شود، مجازات وي در بار چهارم اعدام است.

 

...مجازات فريب در ازدواج

چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج، طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، داشتن وضعيت مالي خوب، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، مجرد بودن و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هر یک از آنها واقع شود،مرتکب به حبس از ۶ ماه تا ٢ سال محکوم می‌شود.

‍ اگر زوج سابقاً ازدواج کرده باشد ولی به استناد شناسنامه جدید که مشخصات همسر سابقش در آن منعکس نمی‌باشد خود را مجرد معرفی و ازدواج نماید، عمل وی مصداق فریب در ازدواج است.

 

پرونده نمونه:

تاریخ: 1391/07/02

شماره: 9109970223401162

رای بدوی

اتهام آقای ح. فرزند ش. به هویت پرونده مبنی بر فریب درازدواج موضوع کیفرخواست مورخه 19/7/90 صادره از دادسرای عمومی ناحیه 3 تهران دادگاه با بررسی اوراق پرونده ملاحظه می‌گردد که حسب شکایت مطروحه، تحقیقات و گزارش مراجع ذی‌ربط ماحصل ماوقع بدین نحو می‌باشد که طرفین با هم زن و شوهر مدت 5 سال است که دارای زندگی اشتراکی و زوج درحین ازدواج خود را مجرد معرفی و در ایام زندگی زوجه مساعدت‌های مالی به نامبرده نموده، حال متوجه شده که زوج قبلاً دارای همسر بوده و متارکه نموده و با شناسنامه سفید با وی به‌عنوان مجرد ازدواج کرده و در ازای آن متهم با ابلاغ وقت حضور نیافته است. دادگاه بنا به مراتب و با توجه به نتیجه استعلام از ثبت احوال که در گزارش مورخه 27/2/90 متهم را متأهل و اقدام به طلاق همسر نموده و مفاد عقدنامه که فی‌مابین منعقد شده درآن متهم خود را مجرد معرفی و مؤدای گواهی گواهان و سایر قرائن و امارات موجود در پرونده مجرمیت مشارالیه به نظر دادگاه محرز و مستنداً به ماده 647 قانون مجازات اسلامی النهایه متهم فوق‌التوصیف به تحمل یک سال حبس محکوم می‌گردد و رأی صادره غیابی است و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل واخواهی در این محکمه می‌باشد.

شعبه 1042 دادگاه عمومی جزایی تهران

 

رای دادگاه تجدیدنظر

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای ح. [با] وکالت آقای ر. نسبت به دادنامه شماره 0003 مورخ 5/1/91 ناظر به دادنامه شماره 001154 صادره از شعبه 1043 دادگاه عمومی جزایی تهران که متضمن محکومیت وی به تحمل حبس به اتهام فریب در ازدواج می‌باشد با توجه به مجموع محتویات پرونده دادنامه مذکور وفق موازین و مقررات قانونی صادر و تجدیدنظرخواهی واصله با هیچ یک از شقوق ماده 240 قانون آیین دادرسی کیفری انطباق ندارد. علی‌هذا دادگاه ضمن رد دعوای تجدیدنظر خواهی، دادنامه تجدیدنظرخواسته را مستنداً به ماده 257 همان قانون تأیید و استوار می‌نماید. رأی صادره حضوری و قطعی است.

شعبه 34 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

ارتباط با ما
گروه وکالت اربابی
تماس با ما:۰۹۱۲۳۵۱۷۲۳۲
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به گروه وکالت اربابی می‌باشد.
طراحی شده باسایت‌ساز ویترین
سایت‌ساز ویترین